-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48624 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر انسان پس از نماز دو صفحه قرآن بخواند و در آخر قرآن را ختم كند، آيا ثواب آن به اندازة ثواب حفظ قرآن هست يا نه؟

هر كدام از قرائت قرآن و حفظ قرآن، ثواب و پاداش مخصوص به خود را دارد و قرآن كريم و معصومان: به اين دو امر، ترغيب و تشويق نمودهاند، اما دربارة تلاوت قرآن در خود قرآن چنين آمده است: فَاقرَءوا ما تَيَسَّرَ مِنَ القُرءانِ; (مزمل، 20) اكنون آن چه براي شما ميسر است، قرآن بخوانيد. اما دربارة اهميت حفظ قرآن، همين بس كه از طرف معصومان: براي آن، نماز و (جمال الاسبوع، سيدبنطاووس حسني، ص 86، نشر مطبعة اختر شمال.) دعاي مخصوصي(بحارالانوار، محمدباقر مجلسي، ج 92، ص 341، نشر وفأ بيروت.) وارد شده است و در دعاهاي ائمه: آمده كه از خدا بخواهيم آن را روزي ما بفرمايد.(اقبال الاعمال، سيدبن طاووس حسني، ج 3، ص 138، نشر مكتب الاعلام الاسلامي.) از طرفي، برخي فقها، آن را از واجبات كفايي شمردهاند.(منية المريد، شهيد ثاني، ص 381، نشر مكتب الاعلام الاسلامي.) اما اين كه فضيلت خواندن قرآن پس از نماز، بيشتر است يا ثواب حفظ قرآن; با توجه به روايات اهل بيت: آن چه بدست ميآيد، اين است كه چون قرائت قرآن پس از نماز تعقيب نماز به حساب ميآيد ـ البته با رعايت شرايط تعقيب ـ در نتيجه، هم ثواب اصل قرائت قرآن و هم ثواب و اثر تعقيب نماز را دارد، و در روايات آمده است كه هيچ چيز مانند تعقيب نماز، علاج ]گرفتارهاي[ مردم نيست.(مجمع الفائدة و البرهان، مقدس اردبيلي، ج 2. ص 311، نشر جامعه مدرسين حوزه علميه قم.) امّا دربارة حافظ قرآن نيز در روايات معصومانچنين آمده است: در روز قيامت، وقتي حافظ قرآن وارد بهشت ميشود، با قرائت هر آيهاي، درجهاي بر درجاتش افزوده ميشود تا آن جا كه درجات او از همه بالاتر ميشود.(بحارالانوار، مرحوم محمدباقر مجلسي، ج 89، ص 22، نشر وفأ، بيروت.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.